رکود بازار فولاد در انتظار تعدیل قیمت
نوشته شده توسط : شهباز

بازار مقاطع طویل فولادی کشور در هفته‌های اخیر از سومین ماه سال با رکود قابل ملاحضه ای روبه‌رو شده است. البته کاهش معاملات مقاطع طویل فولادی از ماه‌های پایانی سال گذشته آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه یافت. با این وجود تعمیق رکود در دادوستدهای این بخش در هفته‌های اخیر با امید کاهش قیمت‌ها پس از مشخص‌شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری شدت گرفته است.

به گزارش دنیای معدن، متقاضیان مصرفی این بازار با امید به تعدیل قیمت‌ها در هفته‌های آینده، خریدهای خود را به تعویق انداخته‌اند. اگرچه فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی بر این باورند که بخشی از رکود فعلی مربوط به عدم تصمیم‌گیری خریداران مصرفی و سرمایه‌ای است و به این ترتیب با انتخاب رئیس‌جمهور جدید و مشخص‌شدن روند سیاست‌های اقتصادی دولت جدید انتظار بازگشت تقاضا به بازار وجود دارد

اما کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد به‌راحتی امکان‌پذیر نیست‌ زیرا کاهش نرخ در این بازار وابسته به تغییر نرخ ارز و بهای جهانی است.

نرخ ارز و بهای جهانی در تعیین بهای شمش و محصولات فولادی ظرف یک سال اخیر رشدی قابل‌ملاحظه داشته‌اند و این موضوع سبب رشد بهای این محصولات شده است. این افزایش قیمت در محصولات فولادی که مصرف بیشتری در صنایع مختلف دارند بیشتر به چشم میخورد به طوری که قیمت پروفیل سبک و لوله مبلی افزایش سرسام آوری را تجربه کرده است. از خرداد سال گذشته تا به امروز بهای بیلت فولاد صادراتی ایران فوب خلیج فارس با رشدی ۸۰ درصدی به قیمتی در حدود ۶۴۰ دلار به ازای هر تن رسیده که این امر موضوعی اثرگذار در افزایش بهای محصولات فولادی در بازار داخل بوده است. همچنین نرخ ارز نیمایی در هفته منتهی به ۲۸ خرداد امسال نسبت به مدت مشابه قبل افزایشی ۵/ ۲۹‌درصدی و نرخ ارز آزاد رشدی ۳۰ درصدی داشته است.

میلگرد نیز در معاملات بورس‌کالای ایران با قیمت حدودی ۱۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد؛ در حالی که در زمان مشابه سال قبل این محصول قیمتی حدود ۶ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم داشت بنابراین می توان گفت ظرف بازه زمانی یک ساله قیمت میلگرد در این بازار رشدی ۱۲۲درصدی یافت،

همچنین بهای میلگرد در بازار آزاد تهران در هفته منتهی به ۲۸خرداد امسال به ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. درصورتیکه قیمت این محصول در خرداد ماه سال گذشته در بازار آزاد تهران برابر با ۷ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود. بنابراین می توان گفت این محصول رشدی ۱۱۰ درصدی را تجربه کرده است. این رشد قیمت سبب کاهش حجم معاملات مقاطع طویل فولادی در بورس‌کالا و بازار آزاد شد.

بنا به آماری که در سایت بورس‌کالای ایران منتشر‌شده است، سال گذشته ۵/۸۲درصد از میلگرد عرضه‌شده در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته بود که این رقم در هفته مشابه امسال به ۵/ ۱۳درصد رسید.

 





:: برچسب‌ها: قیمت پروفیل سبک , پروفیل سبک , پروفیل مبلی , قیمت پروفیل سبک , محصولات فولادی , لوله مبلی , لوله سبک , قیمت لوله مبلی , قیمت لوله سبک ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: